KJØRER DU LOVLIG MED TILHENGER?

Førerkort klasse BE gir rett til å kjøre vogntog opp til 7000 kg, personbil/varebil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg, samt tilhenger med tillatt totalvekt inntil 3500 kg. Opplæringen krever 7 obligatoriske timer, etterfulgt av en ny førerprøve og eventuelle ekstra timer etter behov.

Klasse BE gir også førerrett for traktor og motorredskap i Norge, begge med totalvekt ikke over 25 000 kg og konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

Førerkort klasse B96 gir rett til å kjøre vogntog opp til 4250 kg, der personbil/varebilens totalvekt ikke overstiger 3500 kg. For å få førerkortet kreves minimum 7 timer obligatorisk opplæring uten ny førerprøve.

Ta kurset i våre moderne lokaler i Stavanger

TILHENGERKAALKULATOR

Sjekk med veivesenet sin Tilhengerkalkulator hvor tung tilhenger du lovlig kan trekke med din bil. Du taster inn registreringsnummer for bil og tilhenger, og velger førerkort klasse – deretter får du et svar. Du vil nå se om du kjører lovlig basert på dette. Tilhengerkalkulatoren viser også hvor fort du har lov til å kjøre med tilhenger.