VÅRE KLASSER

Utforsk våre klasser!

Fra klasse B til klasse BE – vi tilbyr et bredt utvalg av klasser for å dekke alle behov. Våre erfarne lærere tilpasser opplæringen etter dine ferdigheter og mål, fra grunnleggende til mer avanserte klasser.
Start din reise mot lappen i dag!

• Med klasse B kan du blant annet kjøre en personbil med eller uten tilhenger. Du må være minst 18 år for å ta førerkort for klasse B. Informasjon om et kjøretøy eller en tilhenger, for eksempel tillatt totalvekt, står i vognkortet.

• Trafikalt Grunnkurs er ditt første skritt på veien mot førerkortet.

Kurset er obligatorisk og skal gjøre deg tryggere og bedre forberedt til å ferdes i trafikken. Kurset må gjennomføres for å kunne starte øvelseskjøring.

• Førerkort klasse BE gir rett til å kjøre vogntog opp til 7000 kg, personbil/varebil med tillatt totalvekt inntil 3500 kg, samt tilhenger med tillatt totalvekt inntil 3500 kg.

• Førerkort klasse B96 gir rett til å kjøre vogntog opp til 4250 kg, der personbil/varebilens totalvekt ikke overstiger 3500 kg.

• Klasse A gjelder føring av tung motorsykkel / MC uten begrensning på effekt.

For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve. Minstealder for klasse A er 24 år.

• Klasse A1 gjelder føring av lett motorsykkel / MC med høyst effekt 11 kW og slagvolum på maks 125 cm3. Du må være minst 16 år for å ta førerkort for klasse A1.

• Klasse A2 gjelder føring av mellomtung motorsykkel / MC med høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg.